Aktualności
Rezonator w Układzie Turbo: Klucz do Efektywności Dostawczego Pojazdu
Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się niepozorny, jego rola w efektywności dostawczego pojazdu jest nie do przecenienia.
Czytaj dalej
Zmierzamy powoli (niestety powoli) do sezonu letniego. Zbliża się także wymiana opon na wiosnę. Temperatura w ciągu dnia utrzymuje się już powyżej zera. To zdecydowany sygnał do przygotowania wszystkich potrzebnych rzeczy. Niektórzy bagatelizują wymianę ogumienia na letnie, ale jest to tak samo ważna czynność jak wymiana na zimówki.
Niezależnie od tego czy posiadacie felgi stalowe, czy też bardziej fikuśnie alusy, należy je dokładnie obejrzeć. Szukamy uszkodzeń mechanicznych i śladów korozji. Jeśli felgi po zimie są mocno sfatygowane, warto oddać je do regeneracji. Jeżeli uznacie że są w dobrej kondycji to i tak warto je wyczyścić i zakonserwować. Możecie użyć jednego z wielu dostępnych na rynku preparatów.
Pierwszy najważniejszym etapem kontroli jest oczywiście bieżnik i jego głębokość. Tutaj nie ma ściemy, jeśli jest za płytki oponę wymieniamy obowiązkowo. Pamiętajcie, wysokość dopuszczalna bieżnika to tylko 1,6mm. W realu nawet na oponie letniej taki bieżnik oznacza zero przyczepności na mokrej nawierzchni. Łysa opona nie ma praktycznie żadnej odporności na zjawisko aquaplaningu, czyli wpadasz w kałużę i wypadasz z drogi. Pamiętajcie też, że na pace macie dodatkowe spore obciążenie.
Ważna jest też kontrola wieku opony, nawet guma ma swoją przydatność do użycia. Szukajcie na ścince bocznej opony skrótu DOT, cztery ostatnie cyfry ciągu liczb mówią nam o numerze tygodnia i roku produkcji opony. Jeśli nasza opona ma ponad 7 lat warto zastanowić się nad wymianą. Jeżeli ma już dekadę, trzeba się pożegnać.
Kontrolujemy tez sam stan techniczny ogumienia. Sprawdzamy czy bieżnik ściera się równomiernie, jeśli z jednej strony widzimy ewidentnie większe zużycie warto skontrolować zbieżność. Jeżeli guma wyraźnie ściera się bardziej na środku, oznacza to że mieliśmy zbyt wysokie ciśnienie w kołach. Kontrolujcie też stan opony na ścianach bocznych, spękania, wybrzuszenia lub ubytki mogą oznaczać konieczność wymiany.
W tym wypadku kontrolujemy powyżej wymienione elementy. Dodatkowo pamiętamy o bardzo ważnej rzeczy! Po każdym sezonie obowiązkowo wyważamy koła i kontrolujemy ciśnienie w oponach. Wpływa to na zużycie elementów odpowiedzialnych za prowadzenie pojazdu. W przypadku ciśnienia w oponach, znacząco wpływa na spalanie.
Sprawdzajcie dokładnie stan opon i nie zwlekajcie z wymianą. Opony zimowe ulegają bardzo szybkiemu zużyciu w temperaturze powyżej 8 stopni Celsjusza.
Zobacz też: