Aktualności
Rezonator w Układzie Turbo: Klucz do Efektywności Dostawczego Pojazdu
Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się niepozorny, jego rola w efektywności dostawczego pojazdu jest nie do przecenienia.
Czytaj dalej
Twardy pedał hamulca może być niebezpieczny. Jeśli poczujesz, że wchodzi w podłogę ciężej, niż zwykle, nie wolno Ci “olać” tematu. Oznacza on zmniejszenie skuteczności hamowania, a przekonasz się o tym w najmniej odpowiednim momencie. Zatem co z tym pedałem?
Zacznijmy od tego, jak funkcjonuje układ hamulcowy. Tak, hamujemy nogą i im silniej ciśniemy, tym silniej auto hamuje. Jednak nawet jeśli masz łydkę jak Andrzej z naszego Biura Obsługi Klienta, to nie tylko Twoja siła zatrzymuje 3,5-tonowego dostawczaka (taaak, 3,5-tonowego). Siła nacisku na pedał jest zwielokrotniana przez urządzenie zwane serwo. I to problem z serwem najczęściej jest związany z twardym pedałem hamulca.
Serwo hamulcowe to puszka w kształcie płaskiego cylindra lub dysku, z której z jednej strony wystaje tłoczek, połączony z pedałem, a z drugiej króćce prowadzące do przewodu dolotowego silnika i oczywiście pompy hamulcowej. W środku puszka jest przedzielona szczelną sprężystą membraną. Kiedy naciskasz hamulec, powietrze z części serwa znajdującej się za membraną zasysane jest do silnika, co powoduje ugięcie membrany, która z kolei pomaga ci dociskać hamulec. I to cała filozofa serwa.
Zatem, jeśli masz twardy pedał, zajrzyj do serwa. Znajdziesz je na grodzi przedziału silnikowego, mniej więcej przed fotelem kierowcy i pod zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego. Wyciek płynu z serwa lub odgłosy (najczęściej syczenie) podczas naciskania hamulca oznaczają, że serwo jest do wymiany, bo nie da się go naprawić.
Wymiana jest prosta i raczej możesz ogarnąć ją sam, ale pamiętaj, że po tej pracy koniecznie musisz odpowietrzyć układ hamulcowy. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, lepiej skieruj się do warsztatu, bo zapowietrzony układ hamulcowy to prawdziwy highway to hell.
Wprawdzie najczęściej przyczyną braku wspomagania hamulca jest awaria serwa, ale w danym przypadku może być inaczej.
Jak pamiętasz, serwo działa dzięki podciśnieniu z układu dolotowego. Jeśli więc to nie ono się zepsuło, to najczęściej okazuje się, że mamy do czynienia z nieszczelnym przewodem powietrza lub wadą pompy podciśnienia. Ta ostatnia ma też wpływ na pracę silnika, więc stosunkowo łatwo ją wykryć lub wykluczyć w toku “śledztwa”. Problemem może być też zawór zwrotny w układzie dolotowym.
Jeśli jednak to nic związanego z powietrzem, to może… z wodą. Stary płyn hamulcowy? Przyznaj się, kiedy ostatnio sprawdzałeś, czy nie ma w nim wody. Łatwo to zrobić (zobacz jak ), a woda w układzie hamulcowym może zagrozić życiu Twojemu i postronnych użytkowników dróg.
Jeśli nie jesteś pewien, dlaczego nie masz wspomagania hamulca – zwróć się do specjalisty. Oszczędzisz sobie godzin i stresu, a zyskasz pewność, że jazda jest bezpieczna.
Najmniej prawdopodobna przyczyna twardego pedału hamulca to zapieczone lub zużyte zaciski, których opór nie pozwala nie tylko na wciśnięcie pedału, ale też utrudnia bądź uniemożliwia hamowanie. Taki przypadek może wynikać z ekstremalnego użytkowania hamulców (np. awaryjne hamowanie z prędkości autostradowej dociążonym busem) lub z… wieloletnich zaniedbań. Tak, że jedź bezpiecznie, a wymieniając klocki rzuć okiem na zaciski.
Do zobaczenia na trasie!