+48 12 312 90 10 info@vanking.pl

Co powoduje wysokie spalanie w busie?

wysokie spalanie

Wysokie spalanie w busie może mieć różne przyczyny. Możemy wstępnie podzielić je na stricte mechaniczne, związanie ze stanem podzespołów w naszym samochodzie, ale także te związane ze stylem naszej jazdy.

Co w takim razie powoduje wysokie spalanie?

Wbrew pozorom, na zwiększenie spalania może wpływać taka błahostka jak np. otwarte szyby. Może to powodować wzrost na poziomie nawet 20%. Podobnie bagażnik dachowy lub rowerowy. Wszyscy lubimy jeździć w komforcie, a włączenie klimy to zużycie paliwa na poziomie nawet 12% wyższym.

Styl jazdy ma tez fundamentalne znaczenie. Szybka jazda na autostradzie, dynamiczne ruszanie, częste hamowanie. Wystarczy tylko trochę uspokoić temperament i zdjąć nogę z gazu, a także zachowywać odstępy i hamować silnikiem. Hamowanie na biegu jałowym wcale nie ogranicza spalania, silnik oczywiście spala mniej, ale to redukcja biegów jest bardziej ekonomiczna. Dopływ paliwa jest wtedy całkowicie odcinany i dlatego to właśnie hamowanie silnikiem jest ekonomiczne.

Ładunek na busie a wysokie spalanie

Pamiętajcie też o odpowiednim rozmieszczeniu ładunku na pace. Dotyczy to zarówno blaszaków jak i odkrytych ładunków. Zawsze staramy się rozmieszczać ładunek tak, żeby możliwie równomiernie obciążyć osie. Podziękują nam za to hamulce i zawieszenie. Odbije się to także na plus na stacji benzynowej.

Jeżeli jeździmy z odkrytym ładunkiem, starajmy się go tak umieścić, żeby nie stawiał zbyt dużego oporu. Zmiany w aerodynamice pojazdu odbijają się na naszej kieszeni. Jeżeli samo otwarcie szybek może nas kosztować do 20% więcej na paliwie, to pomyślcie, jak niewłaściwe ustawienie ładunku może wpłynąć na wysokie spalanie w naszym busie!

Rodzaj opon a wysokie spalanie w busie

Jazda z dużym ładunkiem jest raczej nie do uniknięcia, natomiast używanie odpowiednich opon już jak najbardziej możemy ogarnąć. Jazda na nieodpowiednich oponach odbija się na spalaniu. Jeżeli jeździmy na zimówkach w lecie, nie dość że całkowicie niszczymy gumę, to jeszcze opory toczenia przekładają się na koszty paliwa. Letnie kapcie zimą to też zły wybór. Poślizgi powodują podnoszenie obrotów i kręcenie kołami w miejscu, a wskaźnik paliwa niemiłosiernie kieruję się w lewą stronę. Bardzo duży wpływ na wysokie spalanie w busie ma też ciśnienie powietrza w oponie! Konsumpcja paliwa potrafi wzrosnąć nawet o 20%!

Typowe przyczyny mechaniczne

Zacznijmy od łożysk. Zatarte lub uszkodzone łożyska powodują pogorszenie toczenia, co wpływa od razu na większe spalanie. Łatwo też wychwycić tę usterkę, auto zwyczajnie szumi podczas jazdy. Jeżeli jesteśmy przy kołach, to kolejnym problemem są hamulce. Wystarczy nieznaczne tarcie, a zużycie paliwa jest dużo wyższe. Można to wyczuć dojeżdżając do skrzyżowania. Jeśli auto nie dojeżdża płynnie, warto sprawdzić tarcze, klocki, zaciski.

Poza układem hamulcowym, częstym problemem jest także zła zbieżność. Zwróćcie uwagę na zużycie opon, jeśli ścierają się nierównomiernie na rantach, lub bardziej w środkowej części opony, warto podjechać do mechanika. Oszczędzicie kosztów zbyt wysokiego spalania i zbyt szybkiej wymiany opon.

Co tam słychać w silniku?

Sonda Lambda – awaria tego czujnika powoduje, że do sterownika docierają błędne dane o składzie spalin. W wyniku tego komputer niewłaściwie dawkuje paliwo, silnik traci moc i zaczyna więcej palić. Jeśli wyczujecie niewielki spadek mocy, a z baku będzie szybciej ubywać paliwko, to znak, że się coś dzieje. Nieprawidłowa mieszanka wpływa na moc, a spalanie potrafi naprawdę poszybować znacząco.

Zużyte wtryskiwacze zamiast podawać chmurę paliwa, zalewają silnik, co przekłada się zbyt wysokie spalanie w busie. Takie spalanie zwane detonacyjnym można rozpoznać po nieznacznych zmianach w kulturze pracy silnika. Nawet stary olej może wpłynąć na zmianę w spalaniu poprzez nieprawidłowe smarowanie jednostki.

Kolejną częstą usterka jest ślizganie się sprzęgła. Odczuwamy wtedy wzrost spalania w trybie miejskim. W jaki sposób? Żeby osiągnąć tą samą prędkość musimy wkręcać naszego busa na wyższe obroty, a wówczas spalanie jest naprawdę wysokie.

Zwróćcie uwagę na powyższe wskazówki, szkoda przepalać niepotrzebnie nasze ciężko zarobione pieniądze.

Zobacz też:

Aktualne nowości

Dziurawe drogi

Dziurawe drogi

Jeździmy codziennie po różnych nawierzchniach, a wiosna odsłoniła sporo niedoróbek i zaczyna się sezon na uszkodzone zawieszenie lub przebicia opon. Dziurawe drogi to zmora branży transportowej w Polsce. Dziurawe drogi – kto powinien zapłacić odszkodowanie Trasy ...
Czytaj dalej
NOWOŚCI TYGODNIA W VANKING! 08.02.2023

NOWOŚCI TYGODNIA W VANKING! 08.02.2023

NOWOŚCI TYGODNIA W VANKING! Zapraszamy jak zawsze do zapoznania się z ofertą przygotowaną przez naszych specjalistów. W tym tygodniu szczególnie polecamy takie nowości jak:FT60625 – PRZEPŁYWOMIERZ RENAULT MASTER 10> 2.3 dCi 110 FWD 14> FT41907 – ŁAŃCUCH ROZRZĄDU RENAULT MASTER 10> ...
Czytaj dalej
NOWOŚCI TYGODNIA W VANKING 04.09.23

NOWOŚCI TYGODNIA W VANKING 04.09.23

NOWOŚCI TYGODNIA W VANKING! Zapraszamy jak zawsze do zapoznania się z ofertą przygotowaną przez naszych specjalistów. W tym tygodniu szczególnie polecamy takie nowości jak: FT61995 – RURA CHŁODZENIA MERCEDES CITAN 12> 1.5CDI FT56328 – SPRĘŻARKA KLIMAT CITROEN BERLINGO 18> 1.5 BlueHD ...
Czytaj dalej

Wszystkie aktualności

Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco

Raz w tygodniu informujemy o nowych produktach w ofercie. Wiadomości o promocjach tylko raz. Zero spamu, maksimum korzyści.